In Uncategorized

Over weinig sporten zijn de meningen zo verdeeld als over hardlopen. Je haat het of je kunt niet zonder. Je vindt dat je het moet doen, maar krijgt het niet voor elkaar. Of je droomt van hardlopen, maar hebt het door blessureleed opgegeven. Treffend is dat het best bekeken onderdeel van hardlopen, de 100 meter sprint, nog geen tien seconden duurt. Het aantrekken van je loopschoenen kost je meer tijd dan het koningsnummer van de sport.

Amateurlopers heb je grofweg in drie categorieën. Tot de eerste groep willen we eigenlijk allemaal horen: de mensen die ogenschijnlijk zonder moeite regelmatig hun persoonlijke record verbeteren op tot de verbeelding sprekende afstanden. Met een soepele tred, ijzeren discipline en een prettig afgetraind lijf. Groep twee bestaat uit mensen die graag lopen, maar waarbij dat door blessureleed, tijd- of motivatiegebrek niet altijd lukt. Enthousiast beginnen, maar het niet volhouden tijdens een drukke periode op het werk, gebrek aan daglicht in de winter of andere redelijke argumenten. En dan de laatste groep, de lopers die het net wel of niet redden. Die afhaken vanwege het grote aanbod hardloopschoenen, beginnerspijntjes of de 5 kilo die ze van zichzelf moeten afvallen omdat de loopoutfit dan beter staat.

Looptraining kan voor elk van deze drie groepen veel betekenen. Of het nu gaat om makkelijker lopen en efficiënter trainen, met een hogere pasfrequentie en hartslag of het vermijden van blessures. Je krijgt inzicht in ‘hoe het hoort’ en wat jij kunt doen om dat te bereiken. Met advies over de frequentie en duur van het lopen, zodat dat je met je training meer bereikt. Of dat je misschien wel af kunt vallen door met een nuchtere maag te lopen of juist minder vaak. En dat je tijden verbeteren en je leert hoe je looppatroon invloed heeft op bepaalde klachten, of juist de oorzaak blijkt te zijn.

Hardlopen lijkt eigenlijk verdacht veel op fietsen. De voeten bewegen elk in dezelfde cirkel met een halve fase verschil. Ofwel: als de ene voet boven is, is de ander precies beneden en andersom. Hoewel bij lopen de cirkel niet rond maar ovaal is, zijn bij veel mensen het ritme en de afstand tussen de benen niet gelijk. Kortom, de voeten zijn tijdens het lopen niet altijd precies aan de andere kant van de denkbeeldige cirkel. Met gerichte looptraining kun je niet alleen het ritme en de afstand tussen de voeten optimaliseren, maar ook de cirkel groter maken, waardoor je tempo omhoog gaat en je de kans op blessures verlaagd. En op het moment dat je dit eenmaal hebt aangeleerd, hoef je er daarna niet meer over na te denken. Zo helpt looptraining je effectiever te lopen en wordt lopen ook leuker. Want de meeste dingen worden nu eenmaal leuker als je er beter in wordt. Looptraining in combinatie met spelen met je natuurlijke reflexen kan bijvoorbeeld motivatieproblemen helpen voorkomen. En zo zijn er talloze andere voorbeelden van de impact die looptraining kan hebben, vooral ook op het gebied van het verminderen en voorkomen van blessures.

Niet alleen voor hardlopers kan looptraining een groot verschil maken in beleving en kwaliteit van het sporten. Bij de meeste teamsporten is hardlopen een essentieel onderdeel en voor veel sporters is bijvoorbeeld een loopladder een vast element van de warming-up. Beter lopen betekent dat je eerder bij de bal bent en je tegenstander er nu wél uit sprint, zonder daarna in de kramp te schieten.

Wil je weten wat looptraining voor jou of jouw team kan betekenen? Neem dan contact op met Ernst Fysiotherapie.